دکتر میرهاشم موسوی در ششمین روز هفته تأمیناجتماعی در نشست با معاون کار و تأمیناجتماعی دیوان عدالت اداری:
کاهش پروندهها و احقاق حقوق مردم را از طریق تعامل سازنده با دیوان عدالت اداری پیگیری میکنیم
به گزارش صدای بانک از روابط عمومی سازمان تأمیناجتماعی، دکتر میرهاشم موسوی در نشستی با سید کاظم موسوی، معاون قضایی در امور کار و تأمیناجتماعی و تعدادی از قضات دیوان عدالت اداری گفت: سازمان تأمیناجتماعی خدمات متنوعی را به اقشار وسیعی از جامعه ارائه میدهد. تنوع خدمات این سازمان به اقشار مختلف جامعه ازجمله کارگران، کارفرمایان و بازنشستگان افتخار بزرگی برای این سازمان خدمترسان است و در کنار آن طبیعتاً ممکن است منجر به مطالبات و طرح دعاوی در دیوان عدالت اداری شود.
دکتر موسوی ادامه داد: با تلاش مجموعه سازمان تأمیناجتماعی، تعداد پروندههای مطرح مرتبط با تأمیناجتماعی در دیوان عدالت روند کاهشی دارد و با اقدامات مختلف بهویژه درباره موضوعات پرتکرار، سعی ما این است که مطالبات مردم در واحدهای اجرایی بهدرستی رسیدگی شود و پاسخگویی و اقناع مردم را با جدیت پیگیری میکنیم. رویکرد مطلوب ما در مورد پروندههای مفتوح در دیوان عدالت اداری این است که تعداد پروندهها به حداقل ممکن برسد و برای تحقق این هدف باید با فهم مشترک و تعامل سازنده بینبخشی، نسبت به آسیبشناسی وضع فعلی اقدام کنیم و به دنبال رفع مشکل و احقاق حقوق مردم باشیم.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی افزود: منابع و اموال سازمان تأمیناجتماعی، حقالناس است و همه اشخاص و نهادها باید در همه اقدامات و رویههای تقنینی نسبت به حقالناس بودن این منابع حساسیت ویژه داشته باشند. با برگزاری چنین جلساتی در سطوح مدیریتی میتوانیم به فهم مشترک از مسائل و مشکلات برسیم و یافتن راهکار برای رفع مشکلات و چالشها نیز نیازمند برگزاری نشستهای کارشناسی و تخصصی است که این آمادگی در سازمان تأمیناجتماعی وجود دارد که با همکاری دیوان عدالت اداری، رویکرد پیشگیری از طرح دعاوی با جدیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد و خروجی همکاری دو دستگاه میتواند ارائه پیشنهادهای تخصصی برای اصلاح قوانین و رویههای جاری برای افزایش رضایتمندی مردم باشد.
سید کاظم موسوی، معاون قضایی در امور کار و تأمیناجتماعی دیوان عدالت اداری نیز در این نشست، ضمن تبریک فرارسیدن هفته تأمیناجتماعی و تقارن آن با اعیاد قربان و غدیر گفت: موضوعات مرتبط با سازمان تأمیناجتماعی را با همکاری برادرانه و در راستای تحقق عدالت و حفظ حقوق مردم و شرکای سازمان تأمیناجتماعی پیگیری میکنیم و سازمان تأمیناجتماعی همکاری خوبی با شعب کار و تأمیناجتماعی دیوان عدالت اداری دارد.
وی افزود: شناسایی و رفع عوامل مؤثر بر ورودی پرونده به دیوان عدالت اداری یکی از مهمترین اولویتهای ما محسوب میشود که در تعامل با دستگاهها پیگیری میکنیم و جلسات کارشناسی ما با سازمان تأمیناجتماعی در این زمینه بهصورت منظم برگزار میشود. تعامل بین دیوان با دستگاههای مختلف باید به نحوی باشد که جانبداری از دستگاهها تلقی نشود و این تعامل برای احقاق حقوق مردم بدون نیاز به پیگیری قانونی مطالبات است.
وی افزود: در مسائل مختلف و پروندههای پرتکرار از طریق تعامل مؤثر با سازمان تأمیناجتماعی، شاهد کاهش بسیار محسوس پروندهها هستیم و امیدواریم با تداوم و ارتقای همکاریها پاسخگویی و فعالیت این سازمان، خدمترسان هرچه بیشتر با گونهای ارتقاء یابد که مردم با رضایتمندی خدمات خود را دریافت کنند و نیاز به پیگیری و مطالبهگری از طریق دیوان عدالت کاهش یابد.
دکتر عمران نعیمی، مدیرکل امور حقوقی و قوانین سازمان تأمین اجتماعی نیز در این جلسه از همکاری این سازمان و دیوان عدالت اداری برای کاهش پروندهها خبر داد و گفت: بررسی مقایسهای تعداد پروندههای مرتبط با تأمیناجتماعی در دویان عدالت اداری، در سه ماهه ابتدای سال جاری و سه ماهه ابتدای سال گذشته، نشاندهنده روند کاهشی تعداد پروندههاست.
دکتر نعیمی افزود: بیشترین پروندههای مربوط به سازمان تأمیناجتماعی در دیوان عدالت اداری درباره موضوعاتی از قبیل مشاغل سخت و زیانآور، ادعای سابقه اشتغال و اعتراض به آرای مراجع تشخیص مطالبات است که تلاش میکنیم با بررسی دقیقتر پروندهها، احقاق حقوق و ارائه پاسخ اقناعی به مردم، طرح پروندههای جدید در دیوان عدالت اداری را تا حد امکان کاهش دهیم.
در این جلسه، قضات دیوان عدالت اداری و معاونان سازمان تأمیناجتماعی نیز به بیان دیدگاهها و نقطهنظرات خود پرداختند.