سرپرست مدیریت تسویه و پایاپای بورس کالای ایران گفت: امروز در استقبال مطلوب خریداران خودرو، ۶۰۰ دستگاه از محصولات گروه بهمن در رقابت ۴ ساعته خریداران مورد معامله قرار گرفت و نکته حائز اهمیت، شفافیت کامل همه فرآیندهای معاملاتی و قابل نظارت بودن برای عموم بود؛ در این میان خریداران امروز خودرو از بورس کالا باید به نکات زیر توجه کنند.
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کالا خبر؛ محمد نوروزپور سرپرست مدیریت تسویه و پایاپای بورس کالای ایران گفت: صبح امروز ۳ هزار و ۴۸۹ متقاضی خودرو در شرایطی کاملا برابر و عادلانه برای خرید ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی و فیدلیتی تولیدی گروه بهمن در بورس کالای ایران به رقابت پرداختند و در روندی شفاف موفق به خرید ۶۰۰ دستگاه خودرو شدند.
نوروزپور در خصوص اقداماتی که خریداران خودرو باید پس از موفقیت در خرید انجام دهند، افزود: تمام افرادی که در تالار حراج باز موفق به خرید خودرو شده اند، سه روز کاری زمان برای تسویه معامله دارند و پرداخت مابقی وجه معامله را باید به اضافه کارمزدها برای تسویه انجام بدهند. در صورتی که تا ساعت ۱۵ روز سوم تسویه انجام نشود، خریداران برای تسویه در روز چهارم باید جریمه پرداخت کنند.
به گفته نوروزپور، در صورتی که تا روز ششم (یعنی سه روز تسویه و سه روز جریمه) تسویه معامله صورت نگیرد، مشتری باید مبلغ بیشتری را به عنوان جریمه ابطال معامله پرداخت کند و طبیعتا نمیتوانند پس از ابطال، خودرو را تحویل بگیرد.
سرپرست مدیریت تسویه و پایاپای بورس کالای ایران در ادامه عنوان کرد: خریداری که تسویه را انجام میدهد، بعد از پرداخت وجوه مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینه ها (همچون هزینه مالیات و عوارض شمارهگذاری، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات پست، تولید پلاک و شمارهگذاری و بیمه شخص ثالث) وارد فرآیند تحویل میشود که با ارایه مستندات مربوط به واریز وجوه فوق و انتخاب نمایندگی، فرآیند تحویل شروع میشود که هم میتوانند به صورت حضوری و هم به صورت برخط آن را به کارگزار اطلاع دهند.
نوروزپور در پایان گفت: به این ترتیب با طی مراحل فوق، خریدار و کارگزار خریدار، اطلاعات مربوط به تحویل را در اختیار کارگزار فروشنده و فروشنده خودرو قرار میدهند و با طی مراحل مربوطه، در نهایت فرآیند تحویل انجام میشود. در این میان باید توجه شود که در تمام طول بازه زمانی تحویل، کارگزاران موظف به ارایه خدمات و اطلاع رسانی چگونگی طی شدن مراحل تحویل به مشتریان خود هستند.