مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا میگوید که عرضه محصولات این شرکت در بورس کالا به شاهین و کوئیک ختم نمیشود بلکه ۸ محصول جدید تا بهمن ۱۴۰۲ به مرور از سوی سایپا به بازار عرضه میشود که تلاش ما فروش این محصولات در بورس کالاست.
مدیرعامل سایپا:
علاوه بر شاهین و کوئیک، ۸ محصول دیگر به بورس کالا میآیند
6 شهريور 1401 ساعت 16:09
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا میگوید که عرضه محصولات این شرکت در بورس کالا به شاهین و کوئیک ختم نمیشود بلکه ۸ محصول جدید تا بهمن ۱۴۰۲ به مرور از سوی سایپا به بازار عرضه میشود که تلاش ما فروش این محصولات در بورس کالاست.
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کالا خبر؛ محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: سایپا در تلاش است ظرف دو هفته آینده شاهین را در بورس کالا عرضه کند. در فاز نخست، حداقل ۵۰۰ دستگاه شاهین راهی بورس کالا میشود.
وی افزود: با افزایش تولید خودروی شاهینT این محصول از فرآیند قرعه کشی حذف شده است.
به گفته تیموری با عرضه شاهین در بورس کالا، سایپا متعهد میشود با توجه به سازوکارهای بورس کالا این محصول را براساس زمان اعلام شده به مشتریان تحویل دهد.
وی درباره این موضوع که سایپا محصول دیگری را در بورس کالا پذیرش و عرضه خواهد کرد، گفت: خودروی پُرتیراژ دوم سایپا یعنی کوییک را نیز در بورس کالا عرضه خواهیم کرد. در ابتدا از کوییک اتومات شروع میکنیم و سپس به سمت مدل های بعدی می رویم.
تیموری ادامه داد: سایپا از بهمن سال ۱۴۰۱ تا بهمن سال آینده ۸ مدل محصولهای جدید شامل آریا، سهند، اطلس، ون و ... را به بازار عرضه خواهد کرد و تلاش ما این است محصول های مذکور در بورس کالا عرضه شوند.
به گفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به نظر میرسد به زودی خودروهای تولید انبوه نیز در سازوکار بورس کالا عرضه شود و این روش مطمئنا بهترین سازوکار کشف قیمت منصفانه برای شرکتها و مصرفکنندگان خواهد بود.
وی درباره کاهش زیان انباشته و احیا سودآوری شرکتهای خودروسازی عنوان کرد: سایپا در پی آن است که زیان های جاری شرکت را به حداقل رسانده و ثبات را حاکم کند. در ۷ ماه اخیر سایپا به ثبات نسبی خوبی نسبت به قبل دست یافته و تولیدات انبوه روزانه به ۲ هزار دستگاه رسیده است. با وجود حذف تیبا از خط تولید سایپا در ۵ ماه گذشته برنامهریزیهایی صورت گرفته که روند تولید کاهشی نشود و مجموعه حتی توانسته محصول های جدید را جایگزین محصول های قدیمی کند.
تیموری در ادامه تصریح کرد: در رابطه با زیان انباشته نیز چند پروژه مد نظر است که بتوانیم از محل آن پروژهها، زیان انباشته را کاهش دهیم. یکی از برنامهها این است که پلتفرمهای مشترک را به خودروسازان عرضه کنیم که از محل آن درآمد خوبی نصیب مجموعه شده و قیمت تمام شده هم به موازات کاهش یابد. برنامه دیگر این است داراییهایی که در ساختار محصول همانند سهام های تودلی اثر ندارند، واگذار شوند. این سهمها اگر عرضه شوند، میتواند بخشی از زیانها را پوشش دهد. از سوی دیگر، سایپا یکسری داراییها همانند زمین و ساختمان دارد که فروخته میشود و در مسیر توسعه محصول قرار میگیرد. همه این اقدامها میتواند جمیع زیانهای انباشته شرکت را طی یک فرآیند سه ساله بهبود ببخشد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به عنوان یک خبر خوب برای سهامداران سایپا اظهار کرد: خبر خوبی که می تواند روی زیان انباشته شرکت اثر بگذارد مطالباتی است که از شرکت های خارجی طلب داریم. به محض اعمال تحریم، شرکت سیتروئن از بازار ایران خارج شد و مسئولیت گارانتی و خدمات پس از فروش تمام خودروها را سایپا بر عهده گرفت. درباره شرکت رنو نیز همین اتفاق رخ داد و به محض خروج این شرکت از بازار ایران علاوه بر اینکه سایپا مکلف به عرضه محصولات جایگزین در بازار شد، گارانتی و خدمات پس از فروش آنها را نیز عهدهدار شد. بنابراین، عدد مطالبات قابل ملاحظه است که در مرحله محاسباتی است و امیدواریم این عدد به زودی محاسبه و به سهامداران اطلاعرسانی و ابلاغ شود. این موضوع میتواند بر کاهش زیان انباشته سایپا تاثیر بگذارد.
وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که میتواند بر تصمیمگیری سهامداران تاثیر بگذارد این است که با توجه به شعار شرکت که «تولید اقتصادی» است، محصولات غیراقتصادی را از گردونه تولید خارج کنیم. در این مسیر تیبا ۱ و ۲ و ساینا معمولی از مدار تولید خارج و کوییک و شاهین نیز با افزایش تیراژ همراه شد؛ این اتفاق به گونهای رخ داد که حذف خط تولید تیبا و ساینا به چشم نیامد.
تیموری همچنین تصریح کرد: درآمد شرکت در سه ماهه اول و سه ماهه دوم به واسطه دو موضوع افزایشی بوده است؛ نخست آنکه با حرکت به سمت تولیدات اقتصادی، رشد درآمدی خوبی نصیبت سایپا شد. از سوی دیگر از اردیبهشت امسال با خروج قطعات غیراستاندارد و قاچاق از بازار، سایپا توسعه عرضه لوازم یدکی به بازار را در دستور کار قرار داد که یک هدف مطلوب برای خودروسازان در دنیا به شمار میرود.
مدیرعامل سایپا در پایان اظهار کرد: در نتیجه این موضوع در سه ماهه گذشته بیش از ۳۰۰ درصد عرضه لوازم یدکی افزایش دادیم و امیدواریم سهامداران تا پایان سال، شاهد افزایش ۵۰۰ درصدی در عرضه لوازم یدکی از سوی گروه سایپا به بازار باشند. سایپا در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲ هزار میلیارد تومان عرضه قطعات لوازم یدکی داشت و امسال برنامهریزی شده این رقم (تنها با افزایش عرضه) به ۱۰ هزار میلیارد تومان برساند.
کد مطلب: 13977