به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، محمدصادق مفتح، قائم مقام وزارت صمت طی مصاحبه ای اظهار داشت: از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، جلسات هفتگی و مستمر وزارت صمت با بورس کالا انجام شده چراکه اعتقاد وزارت صمت، جایگزینی نظام رقابتی و شفاف بورس با قیمتگذاری دستوری است.
قائم مقام وزارت صمت افزود: رشد عرضه کالاها در بورس کالا نیز بیانگر اعتقاد جدی وزارت صمت به سازوکار عرضه و تقاضاست و تجربه این سالها اثبات کرده است که بهترین راه برای پیشبرد اهداف بازار، رقابت آزادانه در میان صنایع آن هم در فضای شفاف بورس است.
او تاکید کرد: شفافترین و رقابتیترین مکانیسم برای مبادلات کالاها، بورس کالاست که بیش از یک قرن تجربه این روش در دنیا وجود دارد و بورسهای کالایی دنیا نیز در مسیر توسعه هستند؛ از این رو ما نیز باید در جهت ارتقای شفاف و رقابت با سرعت بیشتر در این مسیر گام برداریم.
قائم مقام وزارت صمت در پاسخ به این پرسش که اصلیترین مشکلی که قیمتگذاری دستوری برای صنایع ایجاد کرده چه مواردی بوده است؟ گفت: تبعات قیمتگذاری دستوری برای صنایع زیاد است که عدم شفافیت، ایجاد رانت و واسطهگری و موارد بسیار دیگر را می توان نام برد اما از بین بردن رقابت و برندینگ از جمله تبعات این سیاست است که فعالیت تولیدکننده و عملکرد بازار را به بیراهه کشانده است.
مفتح ادامه داد: قیمتگذاری دستوری به طور مستقیم رقابت میان صنایع را از بین برده است، فکر کنید در شیوه قیمتگذاری دستوری قرار است هزینه تمام شده تولید یک کالا به علاوه سود آن برای فروش در نظرگرفته شود حالا هر مقدار هزینه تمام شده بیشتر باشد، نرخ فروش نیز بیشتر می شود و انگیزهای برای کاهش هزینه تمام شده وجود ندارد.
وی تصریح کرد: اما اگر به سازوکار بازار اعتماد کنیم، تولیدکننده می داند که باید رقابت کند و برندینگ نیز معنای واقعی خود را پیدا میکند.
قائم مقام وزارت صمت گفت: علاوه بر موارد بالا، رقابت بدون شک به سود مصرفکننده نیز تمام می شود و اتفاقا هر جا قیمتگذاری دستوری صورت گرفته، مصرف کننده نیز سودی نبرده است.
او در پایان اظهار داشت: روش غیراقتصادی قیمتگذاری دستوری که خلاف عقل و منطق است جای خود را به روش شفاف و رقابتی بورس کالا داده است و به مرور این رویه نیز پررنگتر از قبل ادامه می یابد.