ابوالفضل ابوترابی گفت: مواد اولیه تولید قطعات خودرو چون فولاد، پتروشیمی و ... در بورس به قیمت جهانی عرضه میشود، همچنین افزایش هزینههای جاری حقوق و دستمزد وجود دارد اما قیمت خودرو به صورت کاملا دستوری ثابت مانده و افزایشی نداشته است که باعث ایجاد زیان برای خودروسازان شده و باید قیمتگذاری دستوری خودرو توسط هیات وزیران مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به نقل از سایپانیوز، ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجفآباد در مجلس شورای اسلامی پس از بازدید از خطوط تولید سایپا، اظهار کرد: این بازدید بسیار امیدوارکننده بود، چراکه در این بازدید مشخص شد که ۸ محصول سایپا تا دوسال آینده آماده عرضه به بازار است که در طول ۴۰ سال اخیر بینظیر بوده است.
ابوترابی افزود: خوشبختانه حجم بدهی و زیان انباشته سایپا حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. همچنین با وجود تحریمهایی که در این صنعت وجود دارد، سایپا با افزایش تولید توانسته در ۱۰ ماه امسال از تیراژ تولید سال گذشته عبور کند که عملکرد بسیار خوبی بوده است.
او گفت: چندین میز داخلیسازی قطعات از سال گذشته شروع شده و اغلب قطعاتی که در گذشته از خارج کشور وارد میشد، در داخل تولید شده است و بر این اساس تولید سایپا به صورت عبور مستقیم و بدون نقص انجام میشود که این فرآیند نیاز به هماهنگی کامل در زنجیره تامین دارد و نوید آینده خوبی برای صنعت خودرو کشور و شرکت سایپا است و امیدواریم که سایپا بتواند افزایش تیراژی که امسال داشته را در سال آینده هم ادامه دهد تا زیان انباشته اش کاهش یابد.
ابوترابی تاکید کرد: مواد اولیه تولید قطعات خودرو چون فولاد، پتروشیمی و ... در بورس به قیمت جهانی عرضه میشود، همچنین افزایش هزینههای جاری حقوق و دستمزد وجود دارد اما قیمت خودرو به صورت کاملا دستوری ثابت مانده و افزایشی نداشته است که باعث ایجاد زیان برای خودروسازان شده و باید قیمتگذاری دستوری خودرو توسط هیات وزیران مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
نماینده مردم نجفآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت خودرو در بازار سوداگری و دلالی قرار گرفته و خودرو به صورت کالای سرمایهای تبدیل شده و بر اساس گزارش ارائه شده، حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به دلیل عدم مراجعه به نمایندگیها در پارکینگها قرار دارد.
او افزود: بهمنظور کنترل این شرایط و خروج خودرو از کالای سرمایهای و تبدیل به کالای مصرفی باید با وضع قوانینی چون مالیات عایدی بر سرمایه به سمتی برویم که سرمایهگذاری بر روی خودرو برای افراد مقرون به صرفه نباشد و صرفا مصرفکننده از آن استفاده کند و در این صورت خودرو به دست مصرفکننده با قیمت مناسبتر خواهد رسید.
ابوترابی تصریح کرد: علاوه بر این باید امورات غیر فنی چون حکمرانی ریال، مالیات بر عایدی بر سرمایه، رصد هوشمندانه و احتکار خودرو مورد نظر قرار گیرد تا خودروها به دست مصرف کننده واقعی برسد و از طرف دیگر هم باید از نظر قیمت و کیفیت خودروها مورد بازبینی قرار گیرند تا رضایت مردم جلب شود.