به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش گرامیداشت هفته ارتباطات و روابط عمومی با اشاره به ریشه دار بودن روایتهای جعلی و جنگ روایتها اظهار کرد: این نبرد قدیمی و دیرینه همواره وجود داشته و امروزه همچنان با شمایل جدیدی هرچند رخ عوض کرده، اما زنده و پابرجاست و آن اینکه از قدیم، زمانی که قرار بود یک فرد، گروه، دسته و یا حکومت را در اذهان عمومی تضعیف کنند تلاش میکردند علیه آنها روایتهای جعلی را ترویج و تکثیر کنند آنچنان که گویا واقعیت همان ادعای دروغین است.
وی با اشاره به ریشه دار بودن این موضوع حتی در صدر اسلام گفت: نمونه آن پذیرش این روایت جعلی علیه امیرالمومنین علی (ع) از سوی عدهای بود که میگفتند مگر علی نماز میخواند که در مسجد به شهادت رسیده بود؟
وزیر اقتصاد ادامه داد: در تاریخ ایران از دوران مشروطه تا ملی شدن صنعت نفت از ۱۵ خرداد ۴۲ تا امروز این کلید واژه بارها تکرار شده است.
خاندوزی با تاکید بر اینکه روابط عمومی باید برای مقابله با روایتهای جعلی متمرکز باشد، گفت: توفیق شما توفیق یک جریان بزرگ و عدم موفقیت شما عدم موفقیت یک جریان خواهد بود، فارغ از آنکه چه چیزی در واقعیت رخ میدهد.
وی یادآور شد: باید برای مقابله پیش دستانه با روایتهای جعلی و ساختن روایتهای واقعی و راستین تدبیر کنیم چرا که متاسفانه روایتهای جعلی و حتی بعضاً طنز و مضحک از منظر عامه قابل پذیرش خواهد شد.
وزیر اقتصاد با اشاره به نبرد روایتها تاکید کرد: تمام توفیق روابط عمومی برمیگردد به اینکه چقدر برای مقابله با جریان روایتهای جعلی آمادگی داشته باشد و البته دیگر نگاه سنتی و جریان متعارف روابط عمومی برای مصاف در جنگ روایتها کافی نیست.
خاندوزی در ادامه یادآور شد: قرار نیست خودمان را توجیه کنیم، اما نیازمند روایت درست، گرهگشا، سازنده، امیدآفرین و بنبست شکن امروز از مسائل اقتصادی تا غیراقتصادی هستیم.
وی با اشاره به فراگیری روایتهای جعلی در مسائل اقتصادی و غیراقتصادی در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: انتظار ما این است که همکاران ما در ساختن روایت راستین نه به عنوان پادزهر و واکنش بلکه کاملاً فعالانه و کنشگرانه به عنوان روایت اول وارد شوند.
وزیر اقتصاد ادامه داد: ما در موضع ساختن هستیم و جریان دیگر در موضع تخریب و اصولاً جامعه ایرانی در فرهنگ سیاسی ریشه دار پیامهای نقد را بهتر میشوند و در این میان جریانی که خود را برای احیا و بازسازی آماده میکند کمتر شنیده و پذیرفته میشود و این از دشواریهای کار است و با وجود این سختیها باید بتوانید روایتهای راستین را به عنوان روایت اول و قابل پذیرش اجتماعی شکل دهید.
خاندوزی به موضوع مولدسازی داراییهای دولت اشاره کرد و گفت: در حالی که به دلیل ناکارآمدی مدیریتی هزاران میلیارد تومان دارایی دولت خاک میخورد، همزمان دولتها کاسه گدایی برای تامین مالی پروژهها به دست میگرفت، اما متاسفانه روایت اولی که از مولدسازی شد روایتی مجهول بود، زمانی که روایت اول را غیر از دستاندرکاران واقعی میسازند برای اصلاح و ترمیم آن باید دهها برابر زحمت بکشیم که روایت مجعول اولیه را خنثی کنیم؛ لذا دستاندرکاران باید در ساختن روایتهای راستین دست اول پیش از شکلگیری روایتهای جعلی تلاش کنند و پیش دستانه به سمت الگوی روایت سازی رسانهای پیش روند.
وزیر اقتصاد در پایان از روابط عمومی وزارت اقتصاد خواست در سال جاری الگوهای موفقی از محصولات و دستاوردهای این وزارتخانه و سازمانهای تابعه را به عنوان روایت اول و موضوعی که تبدیل به روایت مقبول و با پذیرش اجتماعی شده و مانع از پذیرش روایتهای مجعول شدهاند، ارائه دهد تا با تقدیر از این الگوهای موفق، الگویی برای سایر بخشهای دولت در این زمینه نیز قابل ارائه باشد.
اعتمادسازی در بازار سرمایه یکی از مباحث مهم است
مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در ادامه همایش گرامیداشت هفته ارتباطات و روابط عمومی در سازمان بورس گفت: مختصات جنگ ترکیبی امروز با جنگ تحمیلی فرق میکند، اما تا حدودی به همان سبک باقی مانده است. مسئولان روابط عمومی در خط مقدم این جنگ قرار گرفتهاند.
عشقی افزود: در حوزه اقتصاد با مسائل مهمی از جمله اعتمادسازی بین فعالان و نحوه ارائه و گفتمانسازی در حوزه فضای اقتصادی مواجه هستیم.
وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم در بازار سرمایه بحث اعتمادسازی است، به طور مثال در این مدت اقدامات گوناگونی توسط دولت، سازمان بورس و نهادهای مالی در حوزه ابزارها و صندوقها داشتیم، اما متاسفانه به سبب برخی بازنماییهای اشتباه، اقدامات به حاشیه برده شد؛ بنابراین در حوزه اقدامات صورت گرفته نیازمند روایتسازیهایی واقعی و مناسب هستیم.
عشقی تصریح کرد: یکی از مسائلی که سال گذشته توانستیم به واسطه برخی رسانهها و روابطعمومیهای تابع وزارت اقتصاد آن را تا حدودی رفع کنیم، بحث قطعی برق صنایع بود. متاسفانه در سال ۱۴۰۰ قطعی برق، صنایع بسیاری را تحت شعاع قرار داد، اما سال ۱۴۰۱ این بحث با کمک رسانهها و روابط عمومیها رفع شد.
مدیریت پیام یکی از کارکردهای مهم در عرصه روابط عمومی
سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت نیز در پایان این همایش، گفت: روابط عمومی وظایفی را در حوزه تبیین، اعتمادسازی و رفع شبه دارد. در حوزه ارتباطات باید برنامهریزهای لازم را انجام داد و پیامها را مدیریت کرد زیرا در غیر این صورت شاهد اتفاقات ناخوشایندی خواهیم بود.
وی در ادامه بیان کرد: در حوزه روابط عمومی میبایست عناصر و ارزش ها را شناخت زیرا دشمن سالهاست که آرایش حمله به خود گرفته است و ما باید ابتکارات لازم را جهت مقابله با آنها داشته باشیم.