مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی در نشست مدیران حراست بخش درمان این سازمان با اشاره به راهاندازی سامانه نظارت مردمی در این سازمان گفت: این سامانه ظرفیت بسیار مهمی برای کشف و مبارزه با فساد و کژکارکردیها است که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم. با رویکرد اخلاقی میتوانیم بالاترین سطح اعتماد و سرمایه اجتماعی را در حوزه درمان به وجود بیاوریم. اصول اخلاقی به ما حکم میکند که در مقام راهنمایی و پیشگیری باشیم و نه صرفاً در مقام مچگیری و برخورد. طبیعتاً کسی در تأمیناجتماعی به دنبال مچگیری نیست و این یعنی حراست ایجابی، یعنی راهبری اخلاق فردی و اجتماعی در همه شئون مدیریت.
به گزارش صدای بانک از روابط عمومی سازمان تأمیناجتماعی، میرهاشم موسوی در این نشست گفت: امسال برای سازمان تأمیناجتماعی «سال بدون استقراض از نظام بانکی» بوده است. با استمرار توسعه پوشش بیمهای که برای امسال وارد کردن یک میلیون 500 تا یک میلیون 600 هزار بیمهشده جدید هدفگذاری شده، با وصولیهای سال آینده و همچنین منابعی که از تعهدات دولت به شکل نقدی دریافت خواهیم کرد، مشکلی در منابع و نقدینگی نخواهیم داشت و میتوانیم به سمت سرمایهگذاری اختیاری برای تضمین تعهدات آتی برویم.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی افزود: در این دولت تسویه بانکی 106 هزار میلیارد تومانی در سازمان تأمیناجتماعی انجام شد که اگر انجام نمیشد بابت جریمه تأخیر هزینهای 25 هزار میلیارد تومانی در سال جاری به سازمان تحمیل میشد. در این عرصه دولت و مجلس و بقیه نهادها همکاری کردند که بخشی از دیون دولت تأدیه شود و در حوزه مالی تأمیناجتماعی هم تلاش کردیم سهامی که بهعنوان رد دیون به تأمیناجتماعی واگذار شد از زیرمجموعه تأمیناجتماعی خارج نشود و در زیر مجموعههایی نظیر بانک رفاه و شستا سرمایهگذاری شود.
مدیرعامل سازمان تامیناجتماعی با اشاره به نامه شماره 53 نهجالبلاغه گفت: در این نامه، حضرت امیر( ع) به مالک اشتر توصیه میکند که از بین نزدیکانت، بهترین فرد را برای کارهای خود انتخاب کن و نامههایی را که در آنها تدابیر مهم و اسرار حکمرانی و مدیریتی است به بهترین افراد بسپار. این کارها را از بین افراد مختلف، به کسانی اختصاص بده که به اخلاق از دیگران شایستهترند. پرسنل حراست باید آگاهترین و بصیرترین افراد در سازمان تأمیناجتماعی باشند. اگر امروز ادعا میکنیم که تأمیناجتماعی سازمانی دانشمحور، علممحور و آگاهیمحور است، باید تلاش کنیم که در عین داشتن این ویژگیها، این سازمان شامل اخلاقیترین آدمها هم باشد، انسانهایی که دارای جامع ترین اصول اخلاقی هستند و در این صورت است که میتوانیم مرجعی امن و مطمئن برای دیگران باشیم. اگر خودمان عامل به اصول اخلاقی باشیم و برای دیگران امنیت ایجاد کنیم، میتوانیم در کنف این حمایت و امنیت، آسایش و آرامشی را که جزو اهداف آرمانی حکمرانی تأمیناجتماعی است، برای ذینفعان و بیمهشدگان به ارمغان بیاوریم.
دکتر موسوی ادامه داد: با رویکرد اخلاقی میتوانیم بالاترین سطح اعتماد و سرمایه اجتماعی را در حوزه درمان به وجود بیاوریم. اصول اخلاقی به ما حکم میکند که در مقام راهنمایی و پیشگیری باشیم و نه صرفاً در مقام مچگیری و برخورد. طبیعتاً کسی در تأمیناجتماعی به دنبال مچگیری نیست و این یعنی حراست ایجابی، یعنی راهبری اخلاق فردی و اجتماعی در همه شئون مدیریت. اگر عامل به این اصول باشیم، نظام حراستی ما نظارت بازدارندهای خواهد بود که میتواند قبل از وقوع اتفاق ناگوار، جلوی آن را از موضع بازدارندگی بگیرد. حراست و نظارت ما در مقام پیشداوری و قضاوت نیست. اگر کسی در این موضع باشد، نقش اخلاقی خود را از دست میدهد و نمیتواند مأمن امن و اطمینانبخش باشد.
وی با اشاره به عدم رعایت اخلاق در دنیایی که خود را مدرن و پیشرفته مینامد، از بمباران بیمارستانها و مناطق مسکونی در غزه توسط ارتش رژیم جعلی صهیونیستی ابراز تأسف و انزجار کرد و گفت: باید به حال انسانیت گریه کرد که فرد مجروحی که در بیمارستان تحت مداواست زیر بمباران قرار میگیرد. چنین چیزی با حداقلهای اصول انسانی هم همخوانی ندارد و کسانی که این فجایع را رقم میزنند از انسانیت، اخلاق و حقوق بشر بویی نبردهاند.
دکتر موسوی تأکید کرد: دین و شریعت، اصول اخلاقی را به ما یاد داده است و ما در حوزههای نظارتی و حراستی باید عاملترین افراد به این اصول باشیم. وقتی کسی که در نظام درمانی ما دچار بیمهری یا بیقانونی قرار گرفت، اول از همه به سراغ حراست و نظارت آمد، یعنی حراست و نظارت را مأمن خود دانسته و این یعنی شما کار خود را درست انجام دادهاید.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی افزود: با توجه به گستردگی کارها در سازمان تأمیناجتماعی، بهترین و کارامدترین شکل نظارت در این سازمان، نظارت مردمی است. این نقش در سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به روشنی تشریح و تبیین شده است. دولت سیزدهم هم از دو موضع و حوزه، دولتی مردمی است: اول این که باید درد مردم را در مشکلاتشان بدانیم و به سراغ حل آنها برویم و دوم هم این که درد مردم را از زبان مردم و با مردم حل کنیم. این نقش دوم، ظرفیتی است که کمتر به سراغ آن میرویم، در صورتی که مردم میتوانند نقش پررنگی داشته باشند، هم در حوزه نظارت و شناسایی معضلات و هم در حوزه رفع مشکلات.
وی با اشاره به راهاندازی سامانه نظارت مردمی در سازمان تأمیناجتماعی گفت: این سامانه ظرفیت بسیار مهمی است برای کشف و مبارزه با فساد و کژکارکردی در درون سیستم، هم در حوزه اقتصاد سلامت و خدمات سلامت و هم در مسائل اخلاقی و بد علمی انسانی که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.