کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قائم مقام بانک مرکزی:

مردم باید در کمترین زمان و با کمترین هزینه به خدمات بانکی دسترسی داشته باشند

30 آبان 1402 ساعت 15:23

قائم مقام بانک مرکزی سرمایه گذاری در حوزه فناوری و هوشمند سازی شبکه بانکی را گامی در جهت ارائه خدمات مطلوبتر به مردم دانست و گفت: مردم باید با کمترین هزینه و زمان به خدمات مورد نیاز خود دست یابند و محدودیت زمانی و مکانی نداشته باشند و بهترین خدمت به آنها ارائه شود.


به گزارش صدای بانک از روابط عمومی بانک مرکزی، قائم مقام این بانک در مراسم رونمایی از طرح رهنگاشت فین تک بانک مرکزی با اشاره به آثار اقتصادی مباحث حوزه فناوری های نوین تأکید کرد: در زمینه فناوری هرگونه هزینه ای سرمایه گذاری تلقی می شود و هزینه در زیرساخت های مناسب دیجیتال بر اساس یک تصویر وسیع (big picture) سرمایه گذاری محسوب می شود. 

 وی با بیان اینکه بهترین و ارزان ترین خدمت باید بدون محدودیت زمان و مکان و در جهت رشد تولید و مهار تورم در تراز مردم ارائه شود گفت: درکنار تقویت رفاه اجتماعی باید بستر مناسبی به منظور افزایش بهره وری و رشد اقتصادی مهیا شود.
 
,قائم مقام بانک مرکزی پیاده سازی طرح های حوزه فناوری نوین را نیازمند همکاری مردم و دولت دانست گفت: در دوره زمانی «ره نگاشت» که تا پنج سال آینده در نظر گرفته شده و بر اساس ره نگاشت، بانکداری نوین و فین تک ها در خدمت رفاه اجتماعی است و تلاش می کنیم با کمترین صرف هزینه به نتیجه مطلوب در این حوزه دست یابیم.

ابوالسحنی با اشاره به اهمیت بهینه سازی برنامه های فعلی، تأکید کرد: اساساً در دیجیتال سازی هدفمان این است که به علم اقتصاد کمک کنیم و البته اساس اقتصاد نیز رفاه است. البته در بانکداری نوین فین تک نیز در خدمت رفاه اجتماعی است و نیازمند آن است که با کمترین صرف هزینه به نتیجه مطلوب دست یابیم. در علم اقتصاد نیز به این امر بهره‌وری گفته می شود، پس در تمام برنامه ریزی ها باید بهره وری و اثربخشی را مدنظر داشته باشیم.

وی افزود: پیاده سازی طرح های حوزه فناوری نوین نیازمند همکاری مردم و دولت است و در دوره زمانی «ره نگاشت» نیز که تا پنج سال آینده در نظر گرفته شده و در طول دوره برنامه هفتم توسعه است باید بدانیم به کجا خواهیم رسید.

مقام مسئول بانک مرکزی یادآور شد: ما نیاز به مقررات داریم ولی قطعاً نباید مقررات دست و پاگیر وضع کنیم. ضروری است تصویر وسیعی از موضوعات در بانکداری دیجیتال و بانکداری داشته باشیم و در این زمینه باید به بانک مرکزی کمک شود.

دکتر ابوالحسنی با بیان اینکه این فرایند انتظارات را از بانک مرکزی بالا می برد، تصریح کرد: باید شرایط خود را در قیاس با دنیا بررسی کنیم. اگر قرار است در سال 1404 به رتبه نخست علمی و فناوری در منطقه دست یابیم، باید ببینیم در کجا قرار داریم و چقدر راه باقی مانده است. علی رغم همه تلاشها تحقق این اهداف نیازمند کمک همگانی برای دست یابی به حالت ایده آل است. حالت ایده آل به معنای در نظر گرفتن اهداف رهنگاشت ونیز آینده نگری برای سالیان بسیار طولانی مدت در برنامه‌ریزی هاست. با چنین دیدگاهی در می یابیم که کار سنگینی پیش روی ماست.

دکتر ابوالحسنی با اشاره به نقش استفاده از فناوری های نوین در تقویت نظارت های سیاستگذار پولی افزود: در مرحله فعلی به دنبال آن هستیم که در بخش نظارت جریان گردش وجوه را رصد کنیم، در حکمرانی ریال هنوز راه بسیاری داریم و کامل نیستیم تا اینگونه بتوانیم تمام تحولات را در گردش وجوه پیگیری کنیم.‌ پس باید big picture را برای سال‌های آینده پیش بینی کنیم؛ بنابراین ما باید حداقل تا ۱۰ سال آینده برنامه‌ریزی داشته باشیم تا با کمترین هزینه و زمان افراد به خدمات خود برسند.

وی در ادامه افزود: بانک مرکزی اقداماتی برای کنترل نقدینگی انجام داده و مسیری مطلوب را سپری کرده است، اما هنوز نقدینه خواهی به علت تورم زیاد است، البته نیاز‌های واقعی بنگاه‌ها به منابع را بر اساس اظهار خود آن‌ها ثبت می‌کنیم که این مورد نیز مهم است.

قائم مقام بانک مرکزی خاطرنشان کرد: اگر از باب تقاضا و نقدینگی به موضوع نگاه کنیم، باید به گونه ای باشد که نقدینگی مورد نیاز کشور را پیش بینی کنیم و برای آن برنامه ریزی کنیم در حال حاضر همه به دنبال نقدینگی هستند.


کد مطلب: 23791

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/23791/مردم-باید-کمترین-زمان-هزینه-خدمات-بانکی-دسترسی-داشته-باشند

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com