گام جدی بانک ملی ایران در توسعه خدمات غیرحضوری و ارتقای سامانههای بانکی برای مشتریان
مدیرعامل بانک ملی ایران در همایش ارزیابی عملکرد حوزه فناوری اطلاعات و ارایه طرح های جدید با تاکید بر اینکه نگاه بانک به حوزه بانکداری تغییر کرده و یکی از دغدغههای اصلی ما در بانک ملی ایران حوزه فناوری است، گفت: بانک ملی ایران باید همواره نقش پیشرو بودن و ملی بودن خود را حفظ کند بنابراین توسعه خدمات غیرحضوری و ارتقای سامانه های بانکی برای مشتریان از مهم ترین برنامه های پیش روی ماست. اکنون باید فراتر از رقبای خود در صنعت بانکداری گام های مهم و اثر گذاری را در عرصه خدمات فناورانه بانکی برداریم و برنامه های تحولی و اصلاحی بانک در حوزه ارائه خدمات غیر حضوری و مبتنی بر توسعه ابزارهای بانکداری نوین را باجدیت تمام پیش ببریم.
به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، دکتر ابوالفضل نجارزاده در این همایش که با حضور اعضای هیات مدیره، هیات عامل، مدیران ارشد بانک، روسا و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات بانک برگزار شد، با بیان اینکه امروز رقابت در عرصه بانکداری بالاست و باید به تناسب آن ابزار و محصولات لازم را در اختیار همکارانمان برای عرضه به مشتریان قرار دهیم، افزود: اکنون تسهیلات خرد به صورت غیرحضوری بر بستر سامانه بام ارایه می شود، در آینده نزدیک هم این خدمات بر بستر اپلیکیشن بله خواهد بود و امروز «بله بانک» یکی از موضوعات طرح شده در بانک است.
وی تصریح کرد: بر این اساس، همانند اجرای طرح مهربانی در بام، دیگر خدمات مانند کارت اعتباری، طرح مروارید و… بر بستر دیگر سامانه ها به صورت غیرحضوری برنامه ریزی خواهند شد.
نجارزاده با تاکید بر اینکه به موازات طراحی محصولات در بانک، زیرساخت های فنی آن نیز اجرایی شده است، اظهار کرد: ما نمی توانیم با نگاه سنتی پا به پای دنیای امروز فناوری پیش برویم.
شکل گیری بسیاری از بانک ها با مدیران بانک ملی رقم خورده و باید تاکید کنیم که همین دانش در حوزه فناوری نیز وجود دارد و باید از این ظرفیت ها بهره برد.
حمیدرضا مختاریان معاونت فناوری اطلاعات بانک نیز با بیان اینکه برای اجرای راهکارهای فناورانه باید مشتری را بشناسیم، گفت: بهبود تجربه مشتری و مدیریت سفر مشتریان باید به صورت ویژه مورد توجه باشند.
وی افزود: بر این اساس باید در حوزه داده از رویکرد گذشته نگر به سمت رویکرد آینده نگر پیش رویم تا بتوانیم مکانیزم پیش بینی و تشخیص مسایل را پیاده سازی کنیم.
وی مشتریان امروز بانک را چهار دسته توسعه محور، بقا محور، اتباع و نسل Z عنوان کرد و ادامه داد: نسل Z تضمیین کننده آینده بانک هستند و باید این بخش از جامعه آماری مشتریان مان را توسعه دهیم.
معاونت فناوری اطلاعات بانک عنوان کرد: اگر بخواهیم به سمت دیجیتالی شدن و ارایه خدمات غیرحضوری پیش برویم باید یک مرکز خدمات پیشرفته ای داشته باشیم که از ارایه خدمات غیرحضوری حمایت کند.
همچنین امیر طیبی مدیرعامل سداد نیز با تشریح عملکرد حوزه فناوری سداد گفت: زنجیره تامین از مهرماه امسال در بانک ملی ایران کلید خورده و بیش از دو میلیون و ۷۵۰ فقره انواع کارت اعتباری صادر شده است.
وی اظهار کرد: در ۹ ماهه ابتدای امسال هم تعداد ۳۲۸ هزار کارت اعتباری و ۱۷ هزار کارت نقدی اتباع صادر شده و تعداد کل درخواست های موفق کارت (صدور، رمز،فعالسازی و …) به بیش از ۲۰ میلیون و ۵۵۷ هزار می رسد.
طیبی ادامه داد: تعداد کل کیف پول های صادره ۱۶ هزار و ۸۹۷ فقره بوده که در آذرماه امسال ۹۰ میلیون و ۵۵۱ تراکنش موفق انجام شده است.
خلیلی مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد نیز از اجرای طرح پذیرنده ملی در بانک خبر داد و گفت: هدف از اجرای این طرح، بهبود تراز بانک و دستیابی به سهم بازار است که در خلال این طرح پذیرنده با پایانه فروش متصل به حساب بانک ملی بیشتر فعالیت و خدمات و پشتیبانی ویژه تری را نیز دریافت میکند.
احمد علیخانی رییس اداره کل مدیریت عملیات بانکی نیز با اشاره به انتقال موفقیت آمیز موسسه اعتباری نور به بانک ملی ایران گفت: از ۱۵ بهمن ماه تمام اطلاعات سپرده و تسهیلات این موسسه را به صورت متمرکز در بانک ملی خواهیم داشت و بدین ترتیب، تمام عملیات بانکی شعب نور توسط بانک ملی ایران انجام خواهد شد.
در پایان این همایش نیز کارشناسان حوزه فناوری بانک به تشریح طرح های فناورانه این حوزه پرداخته و پانل پرسش و پاسخ برای همکاران برگزار شد.