به گزارش "
صدای بانک" ، دکتر جلال الدین نصیری در پاسخ به این پرسش که تا چه حد سامانه مدیریت و کشف تقلب در جلوگیری از جرائم کاربرد دارند و در سیستم بانکی استفاده از این گونه سامانه ها چه مزایایی دارد؟ ،گفت: از آنجاییکه تعداد و تنوع تراکنشهای بانکی در حال رشد میباشد، روشهای سنتی برای تشخیص و جلوگیری از تقلب کاربرد بسیار محدودی دارند. چالشهای مطرح شده باعث شده که سیستمهای نظارتی به سمت استفاده از هوش مصنوعی(AI) و یادگیری ماشین حرکت کنند. استفاده از اینگونه سیستمها باعث هوشمندی نظارت و در نتیجه افزایش امنیت سامانه های بانکی می شود. اینکه چقدر اینگونه سامانهها کاربردی شدهاند باید گفت در ایران به بلوغ تکاملی فنی-فرایندی نزدیک شده است، ولی هنوز به آن قوتی که مد نظر است نرسیده است. در خصوص مزایای استفاده از سامانههای هوشمند کشف تقلب میتوان به سرعت تشخیص بالا، جلوگیری برخط از تراکنشهای نامتعارف، تحلیل تغییر رفتارها و ایمنی نسبی مشتریان و بانکها از ضررهای احتمالی اشاره کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که در ایران نسبت به سایر کشورهای پیشرو در دنیا سامانه مدیریت و کشف تقلب چقدر از استانداردهای بهروز برخوردار است؟ ، ادامه داد:در چند سال اخیر قدمهای خوبی در زمینه روزآمد بودن جنبههای فنی-فرایندی سامانههای مدیریت و کشف تقلب برداشته شده است، ولی با توجه به این که مدلهای کسب و کار در ایران با دنیا اندکی متفاوت است، مثلا در ایران بیشتر از ۹۰ درصد کارت ها Debit Card است و مابقی credit card است اما در دنیا برعکس است به همین خاطر ما چندان وارد چنین مسالهای نشده ایم. ولی سرعت ایران در چند سال اخیر برای تجهیز کردن سامانههای کشف تقلب با توجه به نیازی که احساس شده، خیلی خوب بوده است.
وی خاطر نشان کرد: ولی اگر بخواهیم بررسی کنیم که فاصله ایران با دنیا چقدر است، مسلما فاصله تقریبا کمی نداریم. سامانههای ما در ایران با توجه به این که هم کسب و کارشان شخصی سازی شده مثلا در پایا تسویه تراکنشهای بین بانکی و شاپرکی شخصی سازی شده است و هم قلمهایی که ما داریم با قلمهایی که در دنیا وجود دارد گاه متفاوت است. به طور نمونه ما در پایا استاندارد «سپا» داریم اما همه این استانداردها در شعب بانکی تکمیل نمیشود. به همین خاطر ما معمولا از مدلهایی که در دنیا در حال استفاده است به طور کامل نمیتوانیم استفاده کنیم و باید با سیستمهای خودمان سازگاری پیدا کنند چون کسب و کارها در ایران با کسب و کار در دنیا متفاوت است و همه این ها دست به دست هم میدهند که باعث می وشد ما برای سیستمهای کشف تقلب خودمان در ایران سیستم بنویسیم و امکان خرید سیستم خارجی نیست.
رییس گروه سامانه های مدیریت تقلب شرکت خدمات انفورماتیک در پاسخ به این پرسش که امنیت سیستم و سامانه مدیریت و کشف تقلب در چه سطحی قرار دارد؟ ، ادامه داد: این یک واقعیت است که هیچ سیستم و سامانه کشف تقلب نمیتواند ادعا کند که همه تراکنشها متقلبانه را میتواند کشف کند و جلوی آن را بگیرد. علاوه بر این مساله تعداد هشدارهای نادرست در سیستمهای کشف تقلب یکی از پارامترهای ارزیابی کارایی سیستم است. رفتارهای مجرمانه نیز روز به روز در حال پیچیدهتر شدن است.از طرف دیگر پروفایلهای رفتاری و کمک گرفتن از سیستمهای هوش مصنوعی، قدرت خوبی به سیستمهای کشف تقلب میدهد به گونهای که میتوانند بسیاری از تغییرات رفتاری را به درستی تشخیص دهند.
نصیری در خصوص اینکه در حوزه نظارت دیجیتال در چه سطحی قرار داریم؟ ، گفت: شرایط در حوزه نظارت دیجیتال بهتراست. در بانکها اقدامات خوبی صورت گرفته است که می توانیم آن را به دو دسته تقسیم کنیم. در سامانههای سنتی اقلام هویتی را به درستی نداشتیم کما این که الان با سیستم «نهاب» همه مشتریان حقیقی، حقوقی و اتباع بیگانه میتوانند کد «شهاب» را داشته باشند و هویت مشتری را به درستی در دسترس است. سامانههای تجمیع اطلاعات مالی و هویتی برون خط، برای نهادهای نظارتی و حاکمیتی به خوبی عملیات نظارت را امکان پذیر کردهاند.
وی در پاسخ به این پرسش که چشم انداز نظارت دیجیتال در ایران را چگونه ارزیابی میکنید؟ ، افزود: ما شاهد دو چالش فنی و فرایندی در چشم انداز نظارت دیجیتال هستیم. یک بعد فنی و یک بعد فرایندی در این میان وجود دارد. در بعد فنی معمولا وضعیت بهتری را شاهد هستیم. در نظارت دیجیتال نیاز است مشتری را از زوایای متفاوت شناسایی کنیم تا یک مشتری را خوب بشناسیم. تا این مرحله بعد فنی پررنگ است. بعد از این مرحله باید بتوان بر اساس شناخت حاصل شده فرایندهایی را انجام داد و از این شرایط استفاده کنیم. این مهم به بحث های قانونگذاری و فرایندی نیاز دارد. در این وضعیت ما شاهد اندکی ضعف هستیم. فرض کنید، سیستم تشخیص داد که یک تراکنش متقلبانه است. در مرحله بعد این که بخواهیم جلوی این تراکنش مشکوک را گرفته شود و جلوگیری شود. آیا از نظر حقوقی این اجازه وجود دارد؟ ما معمولا در مرحله دوم دچار ضعف هستیم. برای حل این مساله همه ارگانها باید وارد میدان شوند تا یک زنجیره کامل حاصل شده و نظارت دقیقتری به دست آید.
منبع: ستاد خبری نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت