مدیر کل نظارت بر خدمات بیمه سلامت سازمان از هوشمند شدن نظارتها با طراحی پنل الکترونیکی ظرف یک سال گذشته خبر داد و افزود: بخشهای مختلفی از این پنل در کشور راهاندازی شده و قسمتهایی نیز در حال طراحی میباشد.
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت ایران، دکتر کیوان تاج بخش گفت با عنایت به این که بازدید الکترونیک از مراکز یکی از اقدامات مهم در راستای هوشمندسازی فرایندهای نظارت است، الکترونیکی شدن بازدیدها را سبب افزایش بهرهوری عنوان کرد و گفت: با این کار سوء استفادههای احتمالی نیز کاهش پیدا میکند و به راحتی یک گزارش تجمیع شده از سراسر کشور از بازدیدها به دست میآید، ضمن اینکه با مدیریت هزینهها میتوان باعث کاهش هزینه ها شد.
وی افزود: همچنین نظارت آنلاین بر مراکز بیمارستانی نیز در حال طراحی است که ظرف چند ماه آینده در کشور اجرایی میشود.
تاجبخش نظارت بر موسسات طرف قرارداد بیمه سلامت را وظیفه این حوزه عنوان کرد و تصریح کرد: بیمه سلامت هم اکنون با ۵۲ هزار مرکز اعم از پزشک، داروخانه، بیمارستان،مراکز ناباروری، مراکز ترک اعتیاد، مراکز توانبخشی و... طرف قرارداد است که با ارائه خدمت مناسب و با کیفیت به بیمه شدگان تلاش داریم سطح دسترسی بیمه شدگان را افزایش داده و با نظارت هوشمند بر خدمات ارائه شده در مراکز میتوان از سوء استفادههای احتمالی جلوگیری کنیم.
وی عدم قرارداد برخی مراکز با بیمه سلامت را یک مشکل برای مردم عنوان کرد و گفت: بر اساس تبصرههای قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (جز ۵ بند ک) و ۱۴۰۲ ( بند ل) و برنامه هفتم توسعه مراکز سلامت موظف هستند با سازمانهای بیمهگر پایه قرارداد منعقد نمایند که در صورت امتناع؛ پروانه های آنها از سوی مراجع ذیصلاح صدور پروانه، تمدید نمی شود.
به گفته تاجبخش از سال گذشته تاکنون بیش از ۵ هزار موسسه به مراکز طرف قرار داد بیمه سلامت افزوده شده که با افزایش بازه زمانی این تعداد مراکز نیز افزایش پیدا میکنند.
وی اجرای قرارداد اینترنتی و به روز کردن پرداخت ها را راهکارهایی به منظور افزایش تمایل مراکز سلامت و تسهیل شرایط همکاری برای انعقاد قرار داد با سازمان بیمه سلامت و افزایش سطح دسترسی بیمه شدگان به خدمات تحت پوشش بیمه سلامت در مراکز طرف قرار داد عنوان کرد.