۵۵۸ دستگاه انواع ناوگان ریلی نو و بازسازی شده به ارزش ۳۶۲۷ میلیارد تومان، صبح امروز با حضور مدیرعامل راه آهن، وارد شبکه ریلی کشور شد.
به گزارش صدای بانک از خبرگزاری صدا و سیما؛ در این مرحله مجموع ناوگان جدید توسعه یافته ۵۵۸ دستگاه ناوگان است که شامل ۵۱۶ واگن باری نو، ۱۲ دستگاه لکوموتیو نو، ۵ دستگاه لکوموتیو بازسازی شده، ۸ واگن مسافری نو و ۱۷ واگن مسافری بازسازی شده است.
این تعداد ناوگان بطور کامل در شرکتهای داخلی تولید شده است.
شرکتهای سرمایه گذار و خریدار این ناوگان در این مرحله؛ آذرکیا تجارت، آروین تبریز، احیا ریل ایرانیان، البرز نیرو، پارسیان ریل شرق، تجارت کوشش سپاهان، حمل و نقل ترکیبی کشتی رانی، راه آهن حمل و نقل، ریل ترابر سبا، سپهران ریل راسا، سریر لجستیک هوشمند ایرانیان، کشتیرانی طلیعه داران، کاوش ریل راسا، فولاد مبارکه، مپنا، مهتاب سیر جم، رجا و راه آهن جمهوری اسلامی ایران هستند.
شرکتهای پلور سبز، احیا دیزل، ریل پرداز سیستم، سنگین کشش، فولاد درخشان، مپنا لکوموتیو، نوین صنعت، واگن پارس و واگن سازی کوثر، شرکتهای سازنده و بازسازی کننده ناوگان در این مرحله هستند.
۸۵۰ کیلومتر خط آهن در ۳ سال گذشته ساخته شد
مدیرعامل شرکت راه آهن در این مراسم گفت: با احتساب بهره برداری از ۴۰ کیلومتر خط آهن اهواز - اندیمشک در روزهای آینده، در سه سال گذشته ۸۵۰ کیلومتر خط آهن در کشور ساخته شد.
سید میعاد صالحی در آیین بهره برداری از ۵۵۸ دستگاه انواع ناوگان ریلی گفت: تصویب و تایید تهاتر نفت که در دولت رخ داد با پیگیریهای صورت گرفته منتج به دریافت ۱۰ میلیارد دلار اعتبار برای توسعه حمل و نقل ریلی و جبران عقب ماندگی چند سال گذشته شد.
وی افزود: هزینهها در سالهای اخیر، از دلار ۳ هزار تومانی به ۶۰ هزار تومانی افزایش پیدا کرده است که باید هزینه توسعه ریل نیز بر این اساس افزایش پیدا کند، اما تخصیص بودجه ۶ برابر افزایش پیدا کرده است.
مدیرعامل راه آهن ادامه داد: ۷۰ هزار میلیارد تومان انباشت ناشی از عدم تعمیرات و بهسازی در حوزه خط داریم و با این وجود، در حوزه ترانزیت رشد ۳۴ درصدی نسبت به دولت قبل داریم.
وی افزود: اولین بار محموله ذغال سنگ از خاک ایران به هند صادر شد که نقش مهمی در توسعه ترانزیت کالا در راهگذر شمال - جنوب داشت.
صالحی تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ کیلومتر خط دوم ریلی نیز در این دولت به بهر برداری رسیده است و در روزهای آتی با بهره برداری از ۴۰ کیلومتر باقی مانده خط اندیمشک - اهواز، طول خطوط جدید ایجاد شده طی سه سال گذشته به ۸۵۰ کیلومتر خط آهن خواهد رسید ضمن اینکه ۴ هزار واگن باری نو نیز در عمر این دولت به شبکه ریلی اضافه شده است.