علی محمدی سنجر، سرپرست موسسه حسابرسی تأمین اجتماعی
مزیتهای هوشمندسازی و ارتقای بهرهوری بازرسی دفاتر قانونی
۰
در پی آغاز طرحهای بیستگانه تحولآفرین و توسعهای سازمان تأمین اجتماعی، طرح هوشمندسازی و ارتقای بهرهوری بازرسی دفاتر قانونی به موسسه حسابرسی سازمان محول شد.
به گزارش صدای بانک، این طرح اجرای فرایند خوداظهاری کارفرمایان، اولویتبندی و ارجاع هوشمند بازرسی دفاتر قانونی(احاله خودکار)، اصلاح فرایند بازرسی دفاتر قانونی و پیادهسازی کاربرگ دیجیتال، تبادل اطلاعات با سازمان امور مالیاتی، استانداردسازی و پیادهسازی کاربرگ شماره سه، ایجاد رابطه سیستمی شناسایی تا وصول مطالبات ناشی از بازرسی دفاتر قانونی، اتصال سیستمهای حقوق و دستمزد کارفرما و بیمهای بصورت دیجیتال و ایجاد رابطه نرمافزار حسابداری با سامانه بیمهای سازمان در دستور کار قرار گرفت.
در حال حاضر فرایندهای بازرسی دفاتر قانونی با مشکلاتی مانند عدم هماهنگی اطلاعات مالی کارگاههای مشمول بازرسی دفاتر قانونی، تاخیر در فرایندهای رسیدگی، نبود سیستم متمرکز برای جمعآوری اطلاعات و فقدان مکانیزمهای کارآمد صحت سنجی دادهها مواجه است. این مشکلات باعث شده ک برخی از کارگاهها در سنوات متوالی به انجام بازرسی از دفاتر قانونی مغفول مانده و تصمیمگیریها استراتژیک سازمان با دادههای ناقص انجام شود.
سامانه جدید طرح هوشمندسازی و ارتقای بهرهوری بازرسی دفاتر قانونی با هدف کاهش این مشکلات طراحی شده است تا امکان مدیریت متمرکز اطلاعات مالی کارگاهها، افزایش شفافیت، کاهش زمان تکمیل و صحت سنجی دادهها وبهبود فرایندهای گزارشدهی به مدیران و ذنفعان سازمان فراهم شود.
این سامانه بستری دیجیتال و پیشرفت ایجاد میکند که فرایند خوداظهاری کارگاهها را سادهتر کرده و نظارت بر عملکرد آن را تقویت نماید. از اهداف مهم این طرح تسهیل فرایند خوداظهاری اطلاعات توسط کارگاهها از طریق فرم دیجیتالی ساده و کارآمد، ایجاد مکانیزم خودکار صحتسنجی اطلاعات برای جلوگیری از ورود دادههای نادرست، فراهم کردن امکان گزارشهای تحلیلی و سریع برای مدیران سازمان و تقویت شفافیت و اعتماد بین کارگاهها و سازمان تأمین اجتماعی میباشد.
سامانه طرح هوشمندسازی برای کارگاهها بستری فراهم میکند که اطلاعات هویتی و مالی خود را بصورت خوداظهاری وارد کنند و همچنین برای سازمان تأمین اجتماعی، مکانیزمهای صحتسنجی و تحلیلی دادهها ارائه میشود تا اطلاعات ورودی از نظر کامل بودن، دقیق بودن و انطباق با استانداردها ارزیابی شود. این سامانه ماموریت دارد نقش واسطهای موثری بین کارگاهها و سازمان تامین اجتماعی ایفا کند. کاهش بارکاری و زمانبر بودن فرایندهای دستی در جمعآوری اطلاعات، بهبود دقت اطلاعات و کاهش تناقضها در دادههای وارد شده توسط کارگاهها و تسهیل فرایند خوداظهاری اطلاعات هویتی و مالی کارگاهها از ماموریتهای اصلی این سامانه میباشد.