یک کارشناس انرژی گفت: افزایش قیمت سوخت تحویلی به نیروگاهها و راهاندازی سازمان مدیریت مصرف انرژی میتواند به کاهش هدر روی سوخت نیروگاهها کمک کند.
به گزارش صدای بانک از خبرگزاری مهر، اسماعیل محقق طی مصاحبهای با اشاره به اینکه در سالیان اخیر مؤسسات مختلفی از جمله مرکز پژوهشهای مجلس و مرکز تحقیقات وزارت نیرو منتشر کردهاند یکی از بزرگترین هدر دهندگان سوخت نیروگاههای فرسوده کشور هستند گفت: در سال گذشته ایران در رتبه هفتم تولیدکنندگان نفت و میعانات گازی جهان قرار داشت اما در این شرایط مصرف سوخت کشور بهینه نبوده است.
وی ادامه داد: وقتی سوخت در شرایط تحریم و نبود تکنولوژیهای روز به سختی تولید میشود انتظار بر این است که مصرف بهینه باشد و از آخرین قطره سوخت تولیدی به خوبی استفاده شود ولی به دلیل عدم برخورداری از فناوریهای روزآمد بینالمللی و عدم دسترسی فعالین اقتصادی به تجهیزات و تأسیسات مدرن در همه بخشهای اقتصادی از جمله نیروگاهها شاهد هدر رفت زیاد انرژی در فرآیند تولید هستیم که نتیجه آن ناترازی انرژی میشود.
وی خاطر نشان کرد: طبق ترازنامه انرژی نیروگاهها بزرگترین دریافتکننده انرژی در کشور هستند و چیزی حدود ۳۰ درصد از انرژی عرضهشده در کشور را جهت تولید برق مصرف میکنند، اما همین نیروگاهها معادل روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام را برای تولید برق هدر میدهند اما به دلیل ارزان بودن سوخت تحویلی اصلاً به چشم نمیآید.
این کارشناس انرژی تاکید کرد: این سوخت در تولید و انتقال هدر میرود که وزارت نیرو اگر اقدام عاجلی نکن قطعاً در سالهای آینده این میزان هدر روی بیشتر میشود چه بسا که در سال های گذشته میزان هدر روی انرژی در بخش نیروگاهی به این میزان نبوده است.
محقق خاطرنشان کرد: مسئله اصلی این است که اولاً باید جلوی این هدر روی گرفته شود و در ثانی نباید ه مه سرمایه خود را روی سوختهای فصیلی بگذاریم و حتماً باید نیروگاههای تجدید پذیر را نیز در دستور کار خود قرار دهیم.
این کارشناس انرژی ادامه داد: در حال حاضر براساس گفتههای مسئولان بخش نیرو میانگین راندمان نیروگاههای حرارتی کشور ۳۹ درصد اعلام شده است که کم بازدهترین نیروگاههای موجود در کشور شامل نیروگاههای گازی سیکل باز است. در مجموع ۴۱ نیروگاه گازی سیکل باز وابسته به بخش خصوصی و صنایع عمده و ۲۶ نیروگاه وابسته به وزارت نیرو وجود دارد که ظرفیت عملی آنها به حدود ۱۷ هزار مگاوات میرسد که میتوان نیروگاههای کم بازده را فوراً با نیروگاههای خورشیدی جایگزین کرد که این اقدام بین یک تا یک سال و نیم بیشتر زمان نیاز ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون این اتفاق صورت نگرفته است گفت: قیمت سوخت ارزان یکی از مهمترین دلایلی است که موجب شده تا کنون شاهد به روز رسانی و تغییر در ساختار نیروگاهی کشور نباشیم.
محقق اظهار داشت: در گام اول باید قیمت سوخت اصلاح شود که این کار میتواند موجب به اصلاح وضعیت شود اما گام بعدی این است که براساس ماده ۴۶ قانون برنامه هفتم دولت مکلف شده بهمنظور ایجاد هماهنگی فرابخشی و مدیریت کلان و متمرکز در حوزه بهینهسازی مصرف انرژی، مدیریت بهینه ناترازی انرژی در بخشهای مختلف با رعایت ملاحظات کاهش شدت انرژی و پیگیری اجرای طرحهای بهینهسازی انرژی در بخشهای عرضه و مصرف انرژی و تعیین میزان و نحوه تخصیص کلیه یارانههای انرژی در هر بخش با اجرای کامل قانون هدفمندکردن یارانهها، سازمانی را به عنوان «بهینهسازی و مدیریت راهبردی انرژی» زیر نظر رئیسجمهور ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر این سازمان راه اندازی شود یکی از وظایفش وضعتی کنترل مصرف سوخت در بخشهای مختلف از جمله نیروگاهها خواهد بود که میتواند منجر به کاهش مصرف شود در صورتیکه راندمان نیز بالا خواهد رفت.
محقق در پایان تصریح کرد: این سازمان با ادغام شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت تأسیس خواهد شد که وظیفه آن تسهیل در شکلگیری «بازار بهینهسازی انرژی» و تضمین تسویه «گواهیهای صرفهجویی انرژی» است.