بسته نظارتی- اعتباری تسهیل و تسریع وام ازدواج ابلاغ شد
۰
بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه بانکی با تاکید بر اهمیت و اولویت وام ازدواج و ضرورت تعيين تکليف متقاضيان در صف دريافت این تسهيلات در سال جاري و سال قبل، «بسته نظارتی- اعتباری تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج» را ابلاغ کرد.
به گزارش صدای بانک از روابط عمومی بانک مرکزی، در این بخشنامه امده است: پیرو مکاتبات موضوع ابلاغ جزء(1) بند(الف) تبصره (16) قانون بودجه سالجاری و در راستای تسهیل و تسريع در تعيين تکليف متقاضيان در صف بانک ها و جهت پرداخت تسهيلات قرض الحسنه ازدواج در سامانه مربوطه و بر اساس پيگيريهای مکرر مقامات کشوری در خصوص پرداخت تسهيلات قرضالحسنه ازدواج به قشر جوان کشور و تاکيد بر اهميت و اولويت موضوع تسهيلات مذکور و ضرورت تعيين تکليف متقاضيان در صف دريافت تسهيلات ازدواج در سال جاری و سال قبل و بررسی عملکرد بانک ها، "بسته نظارتی- اعتباری تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج" از تاریخ 20/03/1402 به شرح زیر ابلاغ و اجرای آن الزامی است:
۱- از تاریخ ابلاغ این نامه تا تاریخ 20/06/1402، بانک عامل مي بايست نسبت به پرداخت تسهيلات ازدواج طبق سهمیه ای ابلاغی بانک مرکزی اقدام نماید. عملکرد مذکور در هر 14 روز مورد رصد و بررسی مجدد قرار خواهد گرفت. در صورت انحراف از پرداخت، ضمن لحاظ انحراف در شاخص ارزیابی آن بانک، موضوع میزان انحراف به سایر مراجع ذیصلاح اعلام خواهد شد.
۲- حداکثر 15 روز پس از ثبت نام متقاضیان تعیین شعبه ایشان از سوی بانک انجام پذیرد.
3- پس از تعیین شعبه و تکمیل مدارک حداکثر ظرف مدت 10 روز مبلغ تسهیلات به حساب متقاضیان واریز شود.
4- بانک عامل می باید نسبت به گسترش و اتصال شعب خود، در کلیه شهرها و شهرستان های کشور به سامانه ازدواج اقدام نماید.
5- جهت مدیریت ثبت نام متقاضیان و تسهیل در ثبت نام، روزانه بیش از 7 بانک در هر استان از سوی بانک مرکزی در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بدون در نظر گرفتن سهمیه ماهانه فعال خواهد بود.
6- با عنایت به تضامین مورد تاکید در بند (ب) تبصره (16) قانون بودجه سالجاری، بانک عامل می باید نسبت به دریافت تضامین مذکور به صورت دقیق نظارت نموده و مراتب تسهیل آنرا با توجه به تاکیدات این بانک فراهم نماید.
7- بانک عامل می باید تا پایان هفته جاری نسبت به تدوین دستور العمل مشخص درخصوص نحوه ضمانت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج درچارچوب مفاد بند قانونی مربوطه به شرح موارد ذیل اقدام نموده و ضمن انتشار عمومی آن در تارنمای خود، مراتب را نیز به این مدیریت اعلام نماید:
الف)نحوه اعتبار سنجی متقاضی (استفاده از نمره اعتباری سامانه ملی اعتبارسنجی و یا سیستم های اعتبارسنجی داخلی بانک و اعلام حداقل نمره/رتبه مورد قبول) جهت دریافت تسهیلات ازدواج بدون ضامن.
ب) فرآیند دقیق نحوه توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول و یا سایر داراییهای مالی (به استثناء توثیق ملک که ممنوع است).
8- بانک عامل به هیچ وجه اجازه دریافت بیش از یک ضامن بابت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را ندارد.
9- بانک عامل می باید نسبت به انجام بازرسی های دوره ای و موردی از شعب خود و برخورد قاطع با روسای شعب متخلف اقدام نماید.
10-بازرسان بانک مرکزی ضمن بازرسی های حضوری ویژه از شعب آن بانک نسبت به بررسی فرآیند مذکور نظارت دقیق داشته و در صورت مشاهده هر گونه تخلف به ویژه اخذ تضامین فراتر از مفاد مندرج در قانون بودجه سالجاری و تاکیدات این بانک، نسبت به عزل روسای شعب اقدام خواهند کرد.
11-براساس برنامه ریزی های صورت گرفته توسط حوزه نظارت بانک مرکزی درخصوص بانکهایی که در پرداخت تسهیلات خرد عملکرد مطلوب داشته باشند، میزان تسهیلات خرد پرداختی آنها در رشد ترازنامه به عنوان عملکرد مثبت لحاظ خواهد شد.
12-در صورت عملکرد فراتر از سهمیه های مربوطه از سوی شعب بانکها، شعب موصوف از سوی مدیرعامل بانک مورد تشویق قرار گیرند. لازم است آن بانک دستور العمل تشویقی مربوطه را ظرف یک هفته تدوین و ضمن ابلاغ به شعب آن بانک، رونوشتی نیز به این مدیریت ارسال نمایند.
13-علیرغم اینکه در قانون بودجه سالجاری بانکهای قرض الحسنه مهر ایران و رسالت از پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج مستثنی شده اند، با توجه توافقات به عمل آمده نسبت به پرداخت کامل تسهیلات به متقاضیان در صف خود اقدام نمایند.
14-بانک عامل می باید نسبت به فعال نمودن شیوه ای جهت دریافت شکایات مردمی برای ثبت شکایات تسهیلات قرضالحسنه ازدواج و سایر تسهیلات خرد ظرف حداکثر یک هفته کاری اقدام نماید. ضمن اینکه لازم است رسیدگی به شکایات ثبت شده در خصوص تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در اولویت قرار گرفته و به همراه گزارش عملکرد شکایات رسیدگی شده هفتگی به اداره رسیدگی به شکایات و تقاضاهای این بانک ارسال شود.
15- متقاضیان تسهیلات ازدواج می توانند علاوه بر طرح سوالات و مشکلات خود را از طریق سامانه های موجود در بانکهای عامل از طریق سامانه CRM و با شماره 2706 با بانک مرکزی تماس حاصل نمایند.
در پایان این بخشنامه بر ابلاغ مراتب به قید فوریت به واحدهای اجرایی ذیربط بانک ها و موسسات اعتباری تاکید و عنوان شده است نسخه ای از ابلاغیه مربوطه به بانک مرکزی ارسال شود.