به گزارش
صدای بانک از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی به نقل از روابط عمومی ادارهکل تأمین اجتماعی غرب تهران بزرگ، محمد محمدی معاون بیمهای این سازمان در جلسه شورای اداری ادارهکل تأمین اجتماعی غرب تهران بزرگ که همزمان با هفته دولت و با حضور رؤسای شعب غرب تهران برگزار شد، اظهار داشت: توسعه پوشش بیمهای به تمامی افراد مشمول قانون، یکی از مهمترین تکالیف سازمان تأمیناجتماعی است که در دوره مدیریتی جدید بهعنوان یکی از راهکارهای تحولی مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه برنامهریزیهای لازم انجام شده است؛ بهویژه برای تحت پوشش قرار گرفتن مشاغل فضای مجازی، کارگران میادین میوه و ترهبار، فروشگاههای زنجیرهای و اتباع خارجی دارای مدارک قانونی طی ماههای آینده اقدامات مهمی در دستور کار سازمان تأمیناجتماعی قرار دارد.
وی افزود: کارگران زحمتکش میادین میوه و ترهبار، فروشگاههای زنجیرهای و نیز شاغلان مشاغل نوپدید مانند مشاغل فضای مجازی و همچنین کارگران خارجی بهویژه اتباع کشور افغانستان که با دریافت مجوزهای قانونی مشغول کار در ایران هستند، حق دارند که از مزایای تأمیناجتماعی استفاده کنند. در مورد میادین میوه و ترهبار و فروشگاههای زنجیرهای باید هر شعبه در محدوده خود برای هر میدان میوه و ترهبار کد کارگاهی مستقل ایجاد کند و بازرسی منظم انجام شود. کارگران فروشگاههای زنجیرهای مختلف و میادین میوه و ترهبار مانند سایر کارگران مشمول بیمه اجباری تأمیناجتماعی هستند و کارگران آنها باید مطابق قانون تحت پوشش قرار گیرند.
معاون بیمهای سازمان تأمیناجتماعی درباره بیمه اتباع خارجی گفت: کارگران اتباع خارجی بهویژه اتباع کشور افغانستان که در کشور ما به صورت قانونی مشغول کار هستند، مشمول قانون تأمیناجتماعی قرار دارند و بیمه اتباع خارجی از تعهدات و تکالیف قطعی سازمان تأمیناجتماعی است. برای بیمه اتباع افغانستان تمهیدات خاصی اتخاذ شده است. حدود ۴ میلیون نفر از این افراد، دارای کارت آمایش هستند و کفیل سفارت افغانستان نیز برای همکاری اعلام آمادگی کرده است. در حال حاضر با وجود اشتغال گسترده این افراد، تنها حدود ۵۰ هزار نفر از آنان بیمه هستند. بازرسان سازمان تأمیناجتماعی که به کارگاههای مختلف مراجعه میکنند، باید بیمه شدن همه کارگران اعم از ایرانی و خارجی را بررسی کنند و روند ثبتنام و بیمه اتباع خارجی نیز مطابق قانون باید انجام شود.
محمدی تأکید کرد: ساماندهی اتباع خارجی در دستگاههای مختلف در حال پیگیری است و ما نیز برای بیمه کردن این کارگران اقدام میکنیم و در ماههای آینده موضوع بیمه اتباع بیگانه شاغل در ایران ساماندهی خواهد شد.
وی افزود: همچنین در خصوص بیمهشدگانی که در قالب فضای مجازی (پلتفورمها) فعالیت دارند، با توجه به محدودیتهای قانون کار در تعریف و تبیین این نوع اشتغال، همکاران ما در ستاد مرکزی سازمان با برگزاری نشستهای تخصصی با انجمنهای صنفی مرتبط و ادارهکل حقوقی سازمان تلاش میکنند دستور اداری جامعی در مورد بیمه این فعالان صادر و ابلاغ شود تا این گروه از افراد نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
معاون بیمهای سازمان تأمیناجتماعی با اشاره به برنامه سازمان تأمیناجتماعی برای دریافت لیست هوشمند، گفت: لیست هوشمند به خوبی در حال گسترش است و از مهر ماه لیست هوشمند را در ۶ استان دیگر شروع میکنیم و امیدواریم با تلاش حوزه فناوری اطلاعات و دریافت لیست هوشمند، در آینده نزدیک به لیست مشترک بیمهای و مالیاتی نیز برسیم.
مدیرکل تأمیناجتماعی غرب تهران بزرگ نیز در این جلسه با اشاره به احاله مسئولیت بازرسی دفاتر قانونی به اداراتکل تأمیناجتماعی استانها با هدف تسریع و دقت در بازرسی از دفاتر قانونی کارگاهها گفت: با محول شدن بازرسی دفاتر قانونی به اداراتکل تأمیناجتماعی و راهاندازی سامانه جدید، شیوه بازرسی دفاتر قانونی تغییر میکند. بهطور قطع در سامانه جدید مراحل کار بازرسی دفاتر قانونی کارگاهها با سرعت و دقت بیشتری انجام میشود و پاسخ کارفرمایان را در کوتاهترین زمان ممکن خواهیم داد.
سعید حسینی افزود: ادارهکل تأمیناجتماعی غرب تهران بزرگ با ۱۵ شعبه، ۱۷ کارگزاری ویکهزار و 285 نفر نیروی انسانی مشغول خدمترسانی است و نقش قابل توجهی در وصول منابع بیمهای دارد.