بانکداری هوشمند هزینههای عملیاتی در بانکها را به نفع مشتریان کاهش میدهد
۰
معاون توسعه مدیریت و منابع بانک مرکزی گفت: بانکداری هوشمند با استفاده از فناوری، کاهش هزینههای عملیاتی را به دنبال داشته و تجربه بهتری را برای مشتریان فراهم میکند ضمن اینکه کارایی بانکها را هم افزایش میدهد.
به گزارش صدای بانک از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر یکتا اشرفی در دهمین همایش بانکداری الکترونیک با بیان اینکه هوش مصنوعی یکی از فناوریهای مورد توجه صنعت بانکداری است تصریح کرد: نظام بانکداری نوین در تلاش است تا با استفاده از هوش مصنوعی و دادههای موجود در بانکها به سمت هوشمندسازی و ارائه خدمات متنوع به مشتریان حقیقی و کسبوکارها حرکت کنند.
وی افزود: در این راستا توجه به داده، معماری، امنیت و کیفیت داده، اهمیت زیادی در حاکمیت داده دارد و چنانچه بانکها میخواهند به سمت هوشمندسازی حرکت کنند، باید از دادههای سلامت برای سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کنند.
معاون توسعه مدیریت و منابع بانک مرکزی با بیان اینکه ایجاد اکوسیستمی یکپارچه در همکاری بین ذینفعان و ذیاثران، لازمه گسترش زنجیره ارزش خدمات و مشتریان بانک است تصریح کرد: بانکداری هوشمند نه تنها به عنوان یک نماد از تحول در روندها و فرآیندهای بانکی، بلکه به عنوان یک فرصت برای بهبود خدمات به مشتریان و افزایش بهرهوری بانکها شناخته میشود که بانک مرکزی بطور خاص بر روی آن متمرکز شده است.
وی اقتصاد هوشمند را هنر تخصیص بهینه منابع توسط بازیگران ان اعم از خانوار، بنگاه و دولت بر پایه هوشمندی توصیف کرد و گفت: ابزار هوشمندی بر پایه تحولات دیجیتال بنا شده است و تعمیم این مفهوم در خصوص بانکداری مبتنی بر مدیریت تجهیز و تخصیص منابع در بازار پول و مجموعهای از فعالیتها در عملیات بانکی، شامل سیاستگذاری و برنامهریزی و سازماندهی و اجرا، نظام بانکداری است .
دکتر اشرفی صنعت بانکداری را به چهار نسل بانکداری سنتی، اغاز فعالیت دستگاه های خود پرداز، توسعه اپلیکشن های بانکی و بانکداری دیجیتال تقسیم کرد و افزود : نسل چهارم بانکداری از سال ۲۰۱۷ شروع و تاکنون ادامه دارد. در این نسل، بانکداری دیجیتال رشد کرده و زمینه همکاری بانک با سایر بازیگران اکوسیستم در قالب بانکداری باز فراهم شد.
وی افزود: بانکداری دیجیتالی به معنای دییجتالی شدن همه امور و تراکنشهابی بانکی است. بانک به یک آدرس سایت و غیره تبدیل میشود و فعالیتها از جمله انتقال وجه، استعلام موجودی، پرداخت قبوض، خرید انواع شارژ و غیره با ورود به آن درگاه و با طی کردن چند مرحله، نهایی شده و با موفقیت انجام میشود.
دکتر اشرفی تاکید کرد: بانکداری دیجیتال یک محصول نیست بلکه یک فرآیند است و هدف آن تغییر سبک زندگی انسانهاست. صنعت بانكداري نيز مشابه ساير صنايع در مسير انقلاب صنعتي چهارم و تحول ديجيتالي قرار دارد. انقلابي كه به صورت بنيادين در حال تغيير زندگي كسب و كار و ارتباطات ميباشد.
معاون توسعه مدیریت و منابع بانک مرکزی خاطرنشان کرد: مفهوم بانكداري و خدمات بانكي از تعريف سنتي آن و با عنوان واسطه گر خدمات مالي فاصله گرفته و به نوعي نقش بانک به عنوان نقطه تجميع و پردازش ارزش براي مشتريان مطرح گرديده است. در اين ديدگاه بانكها در يك رابطه دو طرفه پويا و مبتني بر اعتماد، با تمركز بر سبك زندگي مشتريان و تحليل داده هاي برگرفته از رفتار مالي افراد به مشاوري توانا در راستاي بهبود سبک زندگي افراد تبديل خواهند شد.
وی افزود: ویژگیهای اصلی بانکداری هوشمند ارائه خدمات بانکی دیجیتال و بدون نیاز به حضور فیزیکی در شعبهها بهرهگیری از فناوریهایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و تحلیل دادههای بزرگ، تعامل صوتی و چت باتها برای پاسخگویی سریع به سوالات مشتریان، توصیههای شخصیسازی شده برای محصولات و خدمات بانکی، احراز هویت و امنیت بالا با استفاده از زیستسنجی که کاهش هزینههای عملیاتی و افزایش بهرهوری دسترسی ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته به حسابها از طریق موبایل و وب با امکان مقایسه سریع خدمات و نرخهای بانکهای مختلف سرعت و سهولت بیشتر در انجام تراکنشهای بانکی می باشد.
دکتر اشرفی خاطرنشان کرد: بانکداری هوشمند با استفاده از فناوری، تجربه بهتری را برای مشتریان فراهم میکند و کارایی و سودآوری بانکها را افزایش میدهد. تکنولوژیهای کلیدی در بانکداری هوشمند به طور مداوم در حال تغییر و تحول هستند. این تکنولوژیها سبب بهبود عملکرد، امنیت و تجربه مشتریان در صنعت بانکداری میشوند.