معاون وزیرصمت گفت: صنایعی که به یک منبع رانت وصل هستند نباید به عنوان شرکت برتر شناخته شوند بلکه شاخصهایی چون نرخ ریسک پایین و خلق ارزش پایدار باید به عنوان معیار برتربودن صنایع مدنظر باشد.
به گزارش صدای بانک از خبرگزاری مهر، بابک احمدی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ای درو) امروز در نشست خبری با موضوع بیست و هفتمین سال رتبهبندی شرکتهای برتر ایران اظهار کرد: همواره در سرفصل سرمایهگذاریها صنایعی حضور دارند که به نوعی به یک منبع رانت وصل هستند؛ در واقع صنایعی را به عنوان رتبههای برتر میبینیم که به منابع مختلف رانت اعم از نهادههای تولید یارانهای و یا به یک رانت اعتباری وصل هستند.
وی افزود: این صنایع به لحاظ فروش و درآمد جزو برترینها هستند اما این موضوع نمیتواند به عنوان شاخصی برای جذب سرمایه گذاری مطرح باشد؛ در واقع نمیتوانیم صرفاً با همین یک شاخص سرمایهگذاران را ترغیب به سرمایه گذاری در این بخشها کنیم.
احمدی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی کل بیزنیس مجموعهای با تغییر نرخ خوراک، برق، گاز و… کن فیکون میشود یعنی ریسک بالایی دارد و نمیتواند به عنوان بخش جذابی برای سرمایه گذاری معرفی شود؛ بنابراین نرخ ریسک صنایع نیز باید در رتبه بندی شرکتها بررسی شود زیرا معیار قرار دادن نرخ بازده به عنوان تنها معیار بررسی وضعیت صنایع، درست نیست.
معاون وزیر صمت به مفهوم خلق ارزش پایدار اشاره کرد و گفت: یک سرمایه گذاری پایدار و جذاب در کسب و کاری صورت میگیرد که خلق ارزش پایدار در آن کسب و کار تأمین شده باشد زیرا در این شرایط در تلاطمها حداقل آسیب را میبیند و از حداکثر ثبات و پایداری در برابر ناملایمات اقتصادی برخوردار است. بنابراین نرخ بازده در کنار ریسک علامت درستی به سرمایه گذار میدهد که در حوزه مورد نظر سرمایه گذاری کند یا سرمایه گذاری نکند.
وی در ادامه اظهار کرد: در بیست و هفتمین دوره رتبه بندی شرکتهای برتر ایران نرخ ریسک را به صورت آزمایشی مدنظر قرار دادیم و البته به شرکتهای دانشبنیان هم به طور ویژه توجه کردیم. همچنین شرکتهایی که سهم بیشتری در صادرات دارند در این رتبه بندی حضور پررنگی دارند.
معاون وزیر صمت افزود: البته دانش بنیان شدن دارای چارچوبی است که بسیاری از شرکتها با آن خود را تطبیق دادهاند، اما فناور بودن یک شرکت به معنای حضور در بازارهای رقابتی و ایجاد خلق ارزش پایدار است. به طور قطع اگر شرکتی بخواهد همچنان جزو ۱۰ شرکت برتر قرار بگیرد باید فناور باشد تا بتواند با سرعت بالایی محصولات خود را با نیاز بازار تطبیق دهد.
احمدی تصریح کرد: شرکتهای سایز بزرگ اقتصادی به مثابه تنه درخت، شرکتهای سایز متوسط شاخهها و شرکتهای سایز کوچک برگهای درخت هستند؛ بنابراین تمام این مجموعهها برای حفظ بقا به یکدیگر نیاز دارند.
وی گفت: لذا شرکتهای رتبه بالاتر به مثابه تنه درخت هستند و شرکتهای کوچک و شرکتهای دانش بنیان برگهای سبز هستند که باید همه متصل به هم باشند لذا ما باید توجه خاصی به شرکتهای رده یک که تنه اصلی اقتصاد است و تولید ایجاد ارزش افزوده میکنند داشته باشند و از آنها مراقب کنیم و به کمک آنها شرکتهای متوسط و کوچک را حفظ و حیات آنها را تأمین کنیم.
گفتنی است، سازمان مدیریت صنعتی در سال ۱۴۰۳ برای بیست و هفتمین سال متوالی رتبه بندی شرکتهای برتر ایران را انجام میدهد و ۵۰۰ شرکت بزرگ و مؤثر در اقتصاد کشور را طی همایشی که در بهمن ماه سال جاری برگزار میشود، معرفی میکند. مهمترین اهداف رتبه بندی شرکتهای برتر ایران تولید اطلاعات در مورد بنگاههای اقتصادی کشور و شفاف سازی فضای کسب و کار، رتبه بندی شرکتها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی، گسترش رقابت بین بنگاههای اقتصادی، استفاده از نتایج رتبه بندی برای کمک به برنامه ریزی اقتصادی در کشور است.