به گزارش "
صدای بانک" ، غلامرضا سلیمانی با اشاره به این مطلب که بسیاری از کشورها بدون در نظر گرفتن شرایط معیشتی جامعه و وضعیت اقتصادی اقشار مختلف برابر فرمولهای از پیش تعیین شده نسبت به تعیین نرخ حق بیمه و شرایط اقدام میکنند، گفت: خوشبختانه در کشور ما صنعت بیمه با لحاظ کردن ابزارهای حمایتی و نگاه معیشتی، نقش انسانی ومسئولیت اجتماعی خود را به خوبی ایفا کرده است.
رییس کل بیمه مرکزی با تاکید بر طراحی سازوکار حق بیمه متناسب با معیشت دارندگان خودروهای چهار سیلندر، تصریح کرد: عواملی از قبیل کثرت استفاده از یک وسیله نقلیه خاص برای اقشار متوسط و ضعیف شامل موتورسیکلت و خودروهای سواری ارزانقیمت مثل پراید و پیکان در تعیین حق بیمه پایه موثر است و به همین دلیل نرخ حق بیمه خودروهای رایج نسبت به بقیه خودور های چهار سیلندر ارزانتر است و به نوعی قانونگذار قصد دارد از صاحبان خودروهای ارزانتر حمایت یارانهای کند.
رییس شورای عالی بیمه مقایسه حق بیمه خودروهای متخلف را بدون توجه به سال ساخت، سوابق عدم خسارت و حجم موتور و مسائل مرتبط دیگر را غیرمنطقی توصیف کرد و گفت: تدابیری و تمهیداتی که در قانون بیمه اندیشیده شده متناسب با مصالح روز کشور بوده و علاوه بر پایبندی به منطق بیمه ای به نفع اقشار کم درآمد جامعه است.
وی خاطرنشان کرد: صنعت بیمه یک صنعت وارداتی است و هر چند اصول و چارچوبهای خودش را دارد اما در هر کشوری با توجه به قوانین بالادستی و بین دستگاهی دستخوش تغییراتی می شود.
سلیمانی در پایان با تاکید بر ضرورت شفافسازی و گسترش روند آگاهی بخشی در کشور تاکید کرد و از رسانههای گروهی خواست تا با مطالعه دقیق قوانین و آییننامههای بیمهای نسبت به تشریح و سادهسازی آن برای تمامی آحاد جامعه اقدام کنند تا سوء تفاهمهای احتمالی در این حوزه برطرف شود.
شایان ذکر است برخی از رسانهها بدون در نظر گرفتن مولفههای مختلف در محاسبه حق بیمه اتومبیلهای گوناگون برخی شبهاتی را به قانون بیمه شخص ثالث وارد دانستهاند که تاکنون بارها در قالبهای متنوع از سوی صاحبنظران این صنعت پاسخ داده شده است.